Musikundervisning giver en række fordele for både børn og voksne. Disse fordele omfatter forbedrede kognitive evner, bedre karakterer i skolen, øget selvtillid og forbedrede sociale færdigheder.
En af de mest kendte fordele ved musikundervisning er det boost, som den kan give børns kognitive evner. En række undersøgelser har vist, at musikundervisning kan hjælpe børn med at klare sig bedre i skolen generelt og specifikt i matematik og læsning. En undersøgelse viste endda, at aktiv musikudøvelse (i modsætning til blot at lytte til musik) kan føre til forbedringer i arbejdshukommelsen.
Ud over de faglige fordele kan musikundervisning også føre til forbedrede eksekutive færdigheder. Det er de tænkningsevner på et højere niveau, som gør det muligt for os at planlægge, organisere, være opmærksom, huske ting og træffe beslutninger. En række undersøgelser har vist, at musikundervisning kan forbedre de eksekutive færdigheder hos børn, og disse forbedringer kan vare i mindst seks måneder efter, at undervisningen er afsluttet.
Musikundervisning giver også en række sociale fordele. Disse omfatter øget selvtillid, forbedrede teamworkfærdigheder og højere niveauer af social samhørighed. En undersøgelse viste, at musikundervisning kan hjælpe børn til at udvikle empati og forstå andres følelser.
Så uanset om du ønsker at forbedre dit barns akademiske præstationer eller dets sociale færdigheder, kan musikundervisning være svaret.
Hvilke ulemper er der ved musikundervisning?
Selv om musikundervisning giver en række fordele, er der også et par potentielle ulemper. Disse omfatter prisen for undervisningen, den tid, der kræves, og risikoen for at udvikle frustreret perfektionisme.
Omkostningerne ved musikundervisning kan være en stor hindring for nogle familier. Privatundervisning kan koste meget per halv times session, og det kan hurtigt løbe op, hvis du har mere end ét barn, der tager undervisning. Mange familier vælger at spare penge ved at tage gruppeundervisning, men det kan begrænse den individuelle opmærksomhed, som dit barn får.
Det er også værd at overveje, hvor meget tid der skal bruges på musikundervisning. De fleste lærere anbefaler, at eleverne får mindst én lektion på 30 minutter om ugen, selv om nogle elever kan have brug for mere eller mindre afhængigt af deres evner. Det betyder, at musikundervisning kan tage en stor del af tiden, hvilket måske ikke er muligt for travle familier.
Endelig er der en risiko for, at børn, der tager musikundervisning, udvikler frustreret perfektionisme. Det er, når børn bliver ængstelige for at begå fejl og stræber efter perfektionisme i deres spil. Hvis det ikke håndteres ordentligt, kan det føre til stress og angst. Denne risiko kan dog mindskes ved at vælge den rigtige lærer og ved at bruge positiv forstærkning i undervisningen.